Nogle sikre muligheder for gendannelse af Cf-kort til slettede RAW-fotos?

Jeg kom ved et uheld til at slette en hel batch RAW-fotos fra mit CF-kort efter en optagelse, og disse billeder er vigtige. Jeg stoppede med at bruge kortet med det samme, fordi jeg ikke vil overskrive noget. Jeg har brug for hjælp til at finde sikre muligheder for gendannelse af CF-kort eller pålidelig software til fotogendannelse, der kan gendanne slettede RAW-filer uden at forårsage mere skade.

Jeg har været igennem det her én gang med et CF-kort, og det første jeg vil sige er, at du ikke skal begynde at gå i panik endnu. Hvis din computer stadig kan se kortet, er dine chancer bedre, end de føles lige nu. Den store fejl er at bruge det igen, efter filerne er forsvundet.

Stop med kortet med det samme. Sæt det ikke tilbage i kameraet. Tag ikke et par testbilleder. Kopiér ikke noget over på det. Kør ikke reparationsværktøjer først. Når filer forsvinder, er lagerblokkene ofte stadig der, men filsystemet peger ikke længere på dem på normal vis. Hvis du skriver nye data, risikerer du at erstatte de gamle ting for altid. Det lærte jeg på den hårde måde for flere år siden med et kort fuld af billeder fra et arrangement. Jeg fik noget tilbage, men ikke det hele.

Hvis du ikke har nogen backup, er gendannelsessoftware som regel det første, jeg ville prøve. Til et CF-kort ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det, fordi opsætningen ikke modarbejdede mig, det læser FAT32 og exFAT fint, og det plejer at genkende de filtyper, folk går op i på kamerakort, inklusive RAW-filer fra Canon- og Nikon-kameraer. Preview-delen betyder mere, end folk tror. Du vil gerne se, om filerne er intakte, før du bruger tid på at trække dem ud.

Det jeg ville gøre, trin for trin:

1. Tag CF-kortet ud af kameraet, og lad det blive ude.

2. Brug en ordentlig CF-kortlæser, og tilslut kortet til din computer.

3. Installer Disk Drill på din computers interne drev eller et andet drev, aldrig på CF-kortet.

4. Start det, og vælg CF-kortet fra listen.

5. Kør den fulde scanning, ikke en halvhjertet løsning.

6. Lad scanningen blive færdig. Afbryd den ikke, medmindre kortlæseren mister forbindelsen.

7. Åbn resultaterne, og tjek previews af de fotos, videoklip eller dokumenter, du har brug for.

8. Vælg det, du vil have tilbage.

9. Gem de gendannede filer på din computer eller et andet eksternt drev.

10. Skriv ikke de gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.

Den sidste del betyder rigtig meget. Folk springer den over og undrer sig så over, hvorfor anden omgang finder mindre. Hvis du gendanner til det samme kort, risikerer du at overskrive andre manglende filer, før de er blevet trukket ud. Jeg så engang nogen gøre det med RAW-billeder fra et bryllup. Ikke godt.

Hvis du vil have andre muligheder, er denne liste over datagendannelsessoftware værd at kigge på. PhotoRec er gratis, og det kan trække data ud fra kort, men det er mere besværligt at bruge og fjerner ofte de oprindelige navne og mappestrukturen. R-Studio er også solidt, selv om jeg synes, det er tungere og mere teknisk, end de fleste ønsker til et enkelt tilfælde med mine billeder er væk. Til et normalt CF-kort-tilfælde ville jeg stadig starte med Disk Drill og se, hvad der dukker op først.

Der er et punkt, hvor jeg ville stoppe med gør det selv-løsninger. Hvis CF-kortet ikke bliver registreret på nogen maskine, benene er bøjede, kortet bliver varmt, det afbryder forbindelsen igen og igen, eller filerne betyder så meget, at du ikke vil tage chancen, så send det i stedet til et gendannelsesfirma. Det koster mere, ja, men ved fysisk skade eller billeder, der kun findes én gang, er det bedre at betale for forsigtig håndtering end at gøre det værre derhjemme.

Du gjorde det rigtige. Stop med at bruge CF-kortet. Hold det skrivefrit.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om hovedreglen, ingen nye skrivninger. Jeg er dog uenig om én del. Før du scanner kortet direkte, så lav et byte-for-byte-billede af det, hvis dit system kan læse det stabilt. Det giver dig én sikker arbejdskopi. Hvis kortet fejler midt under scanningen, har du stadig billedfilen.

Min rækkefølge ville være:

1. Test CF-kortet i én pålidelig kortlæser.
  2. Hvis det monteres, så klon eller lav først et billede af det med et værktøj som USB Image Tool på Windows eller ddrescue på Linux/macOS.
  3. Kør gendannelse på billedet, ikke på kortet.
  4. Gem gendannede RAW-filer på et andet drev.

Hvad angår software, er Disk Drill fin til fotogendannelse og registrering af RAW-filer. Jeg ville også prøve R-Photo eller PhotoRec, hvis Disk Drill overser filer. Forskellige scannere fanger forskellige filsignaturer. RAW-formater som CR2, CR3, NEF, ARW, ORF kan ofte gendannes via signatur, selv når mapperne er væk. Filnavne kan dog gå tabt.

Én ting mere. Kør ikke chkdsk, First Aid eller nogen reparationsmulighed først. De værktøjer forsøger at rette filsystemstrukturen og kan nogle gange gøre fotogendannelse værre.

Hvis du vil have en letforståelig guide til at vælge værktøjer til fotogendannelse, er dette en udmærket gennemgang:
bedste software til gendannelse af fotos fra hukommelseskort forklaret

Hvis kortet afbryder forbindelsen, viser 0 byte, eller benene ser skæve ud, så stop gør-det-selv. Tid til et laboratorium. Den del er træls, men det redder dataene.

Du gjorde allerede det klogeste, nemlig at stoppe med at bruge kortet. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno, men jeg er lidt mindre begejstret for at kaste en masse forskellige værktøjer efter det med det samme. Hver ekstra test er endnu en chance for at klikke på det forkerte, montere det skrivbart eller lade operativsystemet hjælpe.

Min holdning: hold processen kedelig og kontrolleret.

• Brug en hardware-skriveblokering, hvis du har adgang til en, eller i det mindste en læser med en fysisk skrivebeskyttelsesmulighed
  • Deaktiver enhver autoimport-/fotoapp, før du indsætter CF-kortet
  • Hvis kortet vises normalt, så gendan de vigtigste RAW-filer først, ikke alt på én gang
  • Tjek de gendannede filer i dit redigeringsprogram, fordi forhåndsvisninger nogle gange kan lyve

Hvad angår software, er Disk Drill et rimeligt første forsøg, fordi det håndterer kamera-kortformater godt og som regel identificerer RAW-familier rent. Jeg ville hovedsageligt bruge det til at målrette de slettede fotos, ikke til at udføre filsystemreparation. Hvis det finder dine CR2/NEF/ARW-filer med gyldig størrelse, er det et rigtig godt tegn.

En ting, jeg ville tilføje, som ikke er blevet fremhævet nok: inspicér de gendannede RAW-filer ud over bare at åbne én. Nogle beskadigede gendannelser indlæser et miniaturebillede, men fejler, når du zoomer, eksporterer eller læser metadata. Test et par stykker fra forskellige dele af optagelsen.

Hvis billederne virkelig er uerstattelige, ville jeg ærligt talt springe gør det selv over efter ét forsigtigt forsøg og gå til professionelle. Laboratorier er dyre, ja, men det er det også at indse, at du gjorde det værre, fordi Windows besluttede at være hjælpsom. Formatér heller ikke kortet først, selv hvis kameraet beder om det. Det råd dør aldrig, og det er stadig dårligt.

Hvis du vil have en enkel forklarende tråd, er denne diskussion om gendannelse af CF-kortfotos for slettede RAW-billeder ret nem at skimme.

Lille uenighed med tilgangen prøv flere værktøjer fra @caminantenocturno, @nachtdromer og @mikeappsreviewer: hvis kortet er sundt, ville jeg først lave én forsigtig gennemgang og derefter stoppe op og vurdere. For mange scanninger kan forvandle en enkel gendannelse til et rodet gættespil, især med dublerede RAW-fund.

Mit ekstra tip: tjek, om dit kamera skrev en sidecar-fil i dobbeltformat eller en lille JPEG sammen med RAW-filerne. Hvis de dukker op i gendannelsesresultaterne, kan de hjælpe dig med at identificere komplette sekvenser og finde huller, før du gendanner det hele.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• Nem at sortere efter RAW-type
  • God forhåndsvisning og filtrering
  • Som regel velegnet til slettede filer fra kamerakort

Ulemper

• Kan returnere mange dubletter fra dyb scanning
  • Gendannelse af filnavne/mapper er usikker
  • Betalte begrænsninger for gendannelse kan være irriterende afhængigt af platform

Hvis Disk Drill viser gyldige størrelser for CR2, CR3, NEF, ARW og ORF, er det opmuntrende. Men efter gendannelsen bør du kontrollere mere end én fil i Lightroom, Capture One eller din kameraproducents software. Nogle RAW-filer åbner lige akkurat nok til at narre dig og fejler så ved eksport.

Inden du gør noget som helst andet, så noter også kortets mærke, kapacitet og den præcise kameramodel. At matche gendannede filstørrelser med det, det kamera normalt producerer, er en hurtig rimelighedskontrol. Hvis scanningsresultaterne ser helt skæve ud, så stop dér og overvej et laboratorium igen.