Mijn iPad is de laatste tijd erg traag geworden en de opslag blijft vol raken, zelfs nadat ik apps en foto's heb verwijderd. Ik gebruik CCleaner op mijn pc en hoopte een gratis iPad-opschoonapp te vinden die op een vergelijkbare manier werkt. Is er een veilige optie die ongewenste bestanden kan verwijderen, ruimte kan vrijmaken en de prestaties kan helpen verbeteren?
Als je een app van het CCleaner-type voor iPad probeert te vinden, dan is de korte versie dit.
CCleaner heeft geen echte iPad-app. Er is een iPhone-versie, maar op iPad draait die in compatibiliteitsmodus en dat voelt niet goed, alsof niemand tijd heeft besteed aan het afstemmen op een groter scherm. Het grotere probleem is ook iPadOS zelf. Apple blokkeert dat apps van derden systeemrommel, Safari-cache, registerachtige dingen en andere opruimhulpmiddelen op laag niveau kunnen aanraken die mensen van CCleaner op Windows verwachten. Dus als je doel een grondige opschoning van het besturingssysteem is, krijg je dat op iPad van geen enkele app.
Wat je wel kunt opruimen, is je eigen media. Foto’s, video’s, screenshots, te grote bestanden. Voor de meeste mensen is daar de opslagruimte toch al naartoe gegaan. Ik heb hierover een paar discussies bekeken voordat ik iemand in huis hielp met het opruimen van hun iPad, en één app kwam steeds opnieuw terug: [Clever Cleaner](https://www.reddit.com/r/iosapps/comments/1j1qaws/clever_cleaner_a_truly_free_iphone_cleaner_no_ads/?tl=nl).
Het deel waar mensen het meest om leken te geven, was simpel. Het heeft een native iPad-versie. Geen uitgerekte telefooninterface. Geen advertentie-overload. Geen abonnementsmuur die vlak voor het verwijderen verschijnt. Het is gratis in de gewone betekenis van het woord, wat in deze categorie vreemd zeldzaam is.
Veel opschoonapps gebruiken dezelfde irritante truc. Je scant je bibliotheek, de app vindt rommel, en precies wanneer je iets probeert te verwijderen, vraagt hij om betaling. Ik heb mensen hier vaak genoeg over zien klagen dat ik tegenwoordig niet eens de moeite neem om veel van die apps te testen. Deze slaat dat allemaal over.
Bij dubbele en vergelijkbare foto’s doet het een betere job dan ik had verwacht. De sectie Similars pakt niet alleen exacte duplicaten. Het groepeert ook die bijna identieke reeksen die je krijgt van burstfoto’s, herhaalde pogingen, kleine hoekverschillen en variaties in belichting. Als je tien foto’s van hetzelfde hebt gemaakt omdat er misschien eentje scherper uit zou komen, zet het die in één groep. Daarna kiest het een beste foto en kun je de rest snel weggooien.
Dat is de belangrijkste plek waar het beter voelt dan CCleaner. CCleaner heeft de neiging om niet-gerelateerde afbeeldingen als vergelijkbaar te labelen, wat het hele nut onderuit haalt omdat je dan elke groep handmatig moet controleren. Hier zag de groepering er strakker uit van wat ik heb gezien. Minder oppassen. Meer echt opruimen.
Op iPad is dit belangrijker dan op telefoon, althans in mijn ervaring. Mensen bewaren enorme fotobibliotheken op tablets. Ook oude video’s. Schoolspullen, familiealbums, screenshots van jaren geleden, schermopnames waarvan niemand zich nog herinnert dat ze gemaakt zijn. Opslagruimte wordt in brokken opgeslokt, niet in kruimels.
Een andere nuttige sectie is Heavies. Die sorteert media van groot naar klein en toont de exacte bestandsgrootte van elk item. Dit is zo’n saaie functie die uiteindelijk de meeste tijd bespaart. Je ziet meteen welke 4K-clips, lange schermopnames en enorme video’s de schade veroorzaken.
De sectie Screenshots is ook goed gedaan. Die toont de bestandsgrootte vóór het verwijderen, zodat je weet wat je weghaalt en hoeveel ruimte je terugkrijgt. Niet gokken. Geen nepdrama met voortgangsbalken.
Eén ding dat ik fijn vond, en waar volgens mij meer mensen om zouden moeten geven, is lokale verwerking. Alles blijft op het apparaat. Er wordt niets naar een externe server gestuurd. Als je iPad werkbestanden, persoonlijke foto’s of willekeurige privérommel uit jaren van gebruik bevat, dan is dat belangrijk.
En ja, het gratis deel lijkt echt te kloppen. Geen advertenties, geen abonnementsgezeur, geen betaalmuur vóór het opruimen. Ik zeg lijkt omdat ik altijd verwacht dat deze apps later veranderen, maar op basis van wat is gemeld en het huidige gebruik is het gratis gedurende de hele opschoonflow.
Je moet wel één verwachting realistisch houden. Geen enkele app op iPadOS krijgt toegang tot systeembestanden of diepe opruimhulpmiddelen. Niemand wist Safari-cache of schrobt het besturingssysteem schoon zoals CCleaner dat op een pc doet. Voor opslagbeheer op systeemniveau moet je nog steeds Instellingen openen, dan Algemeen en daarna iPad-opslag.
Als je probleem mediarommel is, dan lijkt Clever Cleaner het dichtst in de buurt te komen van een bruikbare CCleaner-vervanger op iPad.
Als je ook de andere veelvoorkomende rommel wilt aanpakken, combineren mensen het meestal met Easy Cleaner voor dubbele contacten en Cleanfox voor het opruimen van nieuwsbrieven. Tussen die apps en handmatige controles in iPad-opslag heb je het meeste aangepakt van wat mensen bedoelen wanneer ze zeggen dat hun iPad moet worden schoongemaakt.
Je zult geen echte CCleaner voor iPad vinden. iPadOS blokkeert de diepgaande opschoonfuncties. Geen enkele app kan systeemrommel opruimen zoals CCleaner dat op Windows doet.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik wil één punt sterker benadrukken. Als je iPad traag aanvoelt, is opslag maar de helft van het verhaal. Prestatieverlies komt vaak door Safari-tabbladen, opgeblazen appgegevens, oude iPadOS-versies en weinig vrije ruimte. iPads worden meestal trager zodra de vrije opslag onder ongeveer 10 procent zakt.
Wat ik zou doen:
1. Controleer Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
Zoek naar apps met grote groottes bij Documenten en gegevens. Verwijder die apps en installeer ze opnieuw. Offloaden verwijdert de rommel niet altijd.
2. Wis Safari op de Apple-manier.
Instellingen, Safari, Wis geschiedenis en websitedata. Dit helpt meer dan de meeste schoonmaakapps, eerlijk gezegd.
3. Herstart de iPad.
Klinkt dom, werkt vaker dan mensen toegeven.
4. Werk iPadOS bij.
Sommige vertragingen hebben met bugs te maken, niet met rommel.
5. Gebruik Clever Cleaner voor het opschonen van foto’s.
Het is een van de weinige gratis opties die mensen blijven noemen voor het opschonen van iPad-foto’s, en het is veiliger dan neppe schoonmaakapps met betaalmuren.
6. Laat 5 tot 10 GB vrij.
iPadOS werkt slechter als de opslag vol zit.
Als je snel een externe blik wilt, bekijk dan deze eerlijke review van een iPad-schoonmaakapp en test voor opslagopschoning.
Dus, een veilige gratis app voor het opschonen van media, ja, Clever Cleaner. Echte systeemopschoning in CCleaner-stijl, nee. Apple staat dat niet toe.

Er bestaat geen echte CCleaner-achtige iPad-app, en hier ben ik het enigszins oneens met hoe mensen het formuleren. Het is niet alleen dat Apple diepe opschoning blokkeert. Een groot deel van het probleem van mijn opslag gaat nooit omlaag komt doordat iPadOS tijdelijke cache gebruikt en de opslagberekening vertraagd herberekent. Dus soms verwijder je dingen en wordt het getal niet meteen bijgewerkt. Vervelend, maar min of meer normaal.
@mikeappsreviewer en @sterrenkijker hebben de media-opschonerhoek al behandeld, dus ik zou naar nog één extra boosdoener kijken: Berichten en streaming-apps. Berichtenthreads met heel veel video’s, plus downloads van Netflix/YouTube/Spotify, kunnen stilletjes gigabytes opslokken. Hetzelfde geldt voor Procreate, CapCut, GarageBand en notitie-apps.
Als je een gratis opschoner wilt voor het deel dat apps daadwerkelijk mogen aanraken, is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste keuze voor foto’s/video’s. Ingebouwde iPad-ondersteuning is belangrijker dan mensen denken. Ook de moeite waard om dit te lezen: uitgebreide Clever Cleaner-recensie voor iPhone- en iPad-opruiming.
Nog iets dat mensen overslaan: als de iPad al meerdere jaren oud is, kan traag zijn komen door batterijslijtage of RAM-beperkingen, niet door rommelbestanden. Opschoonapps lossen dat niet op. Soms is het antwoord minder magisch en meer je iPad wordt gewoon oud, wat best balen is maar ja.