Jeg prøver at rydde op i mit iPhone-fotobibliotek, men mange af mine billeder er lidt forskellige versioner i stedet for helt identiske dubletter. Den indbyggede Fotos-app ser kun ud til at finde ægte dubletter, så jeg har brug for hjælp til at finde lignende billeder som seriebilleder, redigeringer eller næsten matchende fotos. Hvad er den bedste måde at søge efter og organisere disse på uden at gennemgå tusindvis af billeder et efter et?
iOS er lidt begrænset her. I appen Fotos markerer Apple kun helt identiske dubletbilleder. Hvis et billede har et lidt anderledes ansigt, vinkel, beskæring eller lys, bliver det som regel ignoreret.
Hvis du bare har brug for den indbyggede dubletkontrol, så gør dette:
- Åbn Fotos.
- Rul ned til Hjælpeprogrammer.
- Tryk på Dubletter.
- Gennemse de fundne sæt, og tryk på Flet på dem, du vil kombinere.
Hvis du også prøver at finde lignende billeder, kommer du ikke i mål med iOS alene. Jeg stødte på det her efter en rejse, hvor jeg havde fem næsten identiske billeder af mad, tre slørede hundebilleder og en bunke screenshots, jeg havde glemt fandtes. Jeg prøvede et par oprydningsapps, og den, jeg blev ved med at bruge, var Clever Cleaner.
Jeg forventede det sædvanlige rod, først betalingsmur, så annoncer, oprydning til sidst. Denne her føltes mindre irriterende. Det, der skilte sig ud for mig, var grupperingen af lignende billeder. Den gjorde et ret godt stykke arbejde med at samle billeder fra samme øjeblik, og det foreslåede Bedste billede var ofte det, jeg selv ville have valgt. Jeg tjekkede stadig alt personligt, ting med familie, kæledyr, rejser, gamle minder. Til tilfældigt rod sparede den mig tid.
Trinene var enkle:
- Download Clever Cleaner fra App Store.
- Giv adgang til dit fotobibliotek.
- Gå ind i sektionen Lignende.
- Vent på, at scanningen bliver færdig.
- Åbn en gruppe, hvis du selv vil sammenligne billederne, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have hurtig oprydning.
- Appen markerer et Bedste billede, men du kan ændre det, hvis den valgte forkert.
- Tryk på Flyt til papirkurv, eller bekræft Smart Cleanup-swipe.
- Bagefter skal du tømme Senest slettet i Apple Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.
Jeg endte også med at kigge rundt i de andre sektioner. De var mere nyttige, end jeg havde forventet:
- Dubletter, til registrering af helt identiske kopier.
- Tunge filer, som viser dine største videoer først, så du kan fjerne de værste pladsrøvere først.
- Skærmbilleder, praktisk hvis dit bibliotek er fyldt med gamle kvitteringer, kort, memes og tilfældige indstillingsskærme.
- Live, som gør Live Photos til stillbilleder og reducerer lagerforbruget, mens hovedbilledet bevares.
Det meste af den plads, jeg fik tilbage, kom ikke engang fra dubletter. Det kom fra skrammel, jeg havde glemt lå der, lange videoer, gentagne billeder og flere års screenshots.
Hvis du ikke vil have endnu en app på din telefon, har du stadig et par langsommere metoder kun med iPhone til at sortere det:
- Brug Søg i Fotos til personer, steder, kæledyr eller objekter. Lignende billeder ligger ofte tæt på hinanden der.
- Gennemse efter dato eller efter rejse. Næsten identiske billeder bliver ofte taget med få sekunders mellemrum.
- Tjek Burst-billeder, og behold det bedste billede.
- Se albummer som Personer og kæledyr, Rejser eller Medietyper, hvis du vil dele biblioteket op i mindre bidder.
De manuelle metoder fungerede fint, når jeg havde tid og tålmodighed. Da mit bibliotek blev stort, føltes de langsomme. En dedikeret app var nemmere til at sortere lignende billeder i store mængder.
Det korte svar er, at iPhone Fotos ikke har en ægte visuel søgning efter næsten-identiske billeder. Den finder præcise dubletter. Når et foto først har en anden beskæring, burst-billede, fokus eller eksponering, springer Apple det som regel over.
Jeg er enig i en del af det, som @mikeappsreviewer sagde, men jeg ville ikke stole ret meget på den indbyggede søgning til oprydning. Søgning er fin til hund eller strand. Den er svag til at sortere 40 billeder fra de samme 10 sekunder.
Det, der fungerer bedre, er gruppering efter optagelsestid. Åbn dit bibliotek, zoom lidt ud, og gennemgå billeder taget i det samme minut. De fleste næsten-dubletter ligger side om side. Seriebilleder er også en stor ting. Åbn burst-stakken, og behold kun det bedste billede. Det er langsomt, men det er præcist.
Hvis du vil have en hurtigere måde at finde lignende billeder på iPhone og fjerne næsten-identiske billeder, er en oprydningsapp den bedre vej. Clever Cleaner er en af de få, jeg har set, der gør et hæderligt stykke arbejde med at gruppere billeder, der ligner hinanden, i stedet for kun præcise kopier. Den er mere nyttig, når dit bibliotek er enormt og rodet.
Også værd at læse, hvis du vil have en trinvis guide: hvordan du finder lignende billeder på din iPhone og rydder hurtigere op i dem
Min regel er, at alt med mennesker skal gennemgås manuelt. Automatiske valg misser nogle gange ting. Skærmbilleder, kvitteringer, memes, gamle videoer, slet dem i store mængder først. Det frigør som regel mere plads end fotodubletter.
Apples Fotos-app er simpelthen ikke bygget til ægte jagt på næsten-dubletter. Den del har @mikeappsreviewer og @shizuka ret i. Hvor jeg lidt er uenig, er at rådet om at bare gennemgå efter tid skulle være nok. Det virker, hvis du har 500 billeder. Det er smertefuldt, hvis du har 40.000.
Det, der hjalp mig mere, var at bruge filtre til først at lave mindre oprydningsbatches:
- filtrer efter medietype som selfies, portrætter, skærmbilleder, Live Photos
- gennemgå burst-sessioner separat
- brug placeringsbaserede albummer, hvis de lignende billeder kom fra rejser/begivenheder
- sæt først favorit på det ene billede, du vil beholde, og slet derefter omkring det
Hvis du vil have egentlig registrering af lignende billeder på iPhone, ikke kun præcise dubletter, får du sandsynligvis brug for en app. Clever Cleaner er udmærket til dette, fordi den grupperer billeder, der ligner hinanden, ikke kun identiske filer. Det er den manglende brik i iOS.
Hvis målet i virkeligheden er lagerplads, så gå først efter det store skrammel. Lignende billeder er irriterende, men kæmpestore videoer sluger som regel meget mere plads. Denne videoguide til hurtigt at rydde op i iPhone-lagerplads dækker også den side ret godt.
Min ærlige vurdering: brug Fotos til præcise dubletter, brug Clever Cleaner til lignende billeder, og dobbelttjek manuelt alt med ansigter, fordi AI stadig tager fejl nogle gange.
Jeg er enig med @shizuka og @hoshikuzu i én ting: iPhone i sig selv vil ikke virkelig kunne søge efter visuel lighed på den måde, folk forventer. Men jeg vil skubbe lidt tilbage mod idéen om, at gruppering efter tid er hovedsvaret. Det hjælper, helt sikkert, men det misser stadig tilfælde, hvor lignende billeder ligger timer fra hinanden, fordi du redigerede, gemte igen, AirDroppede eller downloadede varianter senere.
Et trick, der ikke er blevet nævnt nok, er at bruge Info-spor inde i Fotos, før du sletter noget:
- samme dimensioner
- samme filtype som HEIC/JPEG/PNG
- samme linse eller kamera
- samme placering
- samme redigeringsdato
De mønstre afslører ofte næsten-dubletter, som Apple aldrig grupperer.
Hvis du vil have reel masseregistrering, er Clever Cleaner sandsynligvis den praktiske løsning.
Fordele
- grupperer lignende billeder, ikke kun præcise dubletter
- finder som regel hurtigt åbenlyst rod
- nyttigt til store biblioteker
- fanger også skærmbilleder og store filer
Ulemper
- gæt på det bedste billede er ikke altid din favorit
- kan overgruppere billeder fra samme scene
- du har stadig brug for manuel gennemgang af mennesker, kæledyr og minder
Jeg synes også, at @mikeappsreviewer har ret i én ting, som folk overser: tab af lagerplads kommer ofte mere fra video end fra billeder. Så hvis dit mål er plads, så få ikke tunnelsyn på kun næsten-dubletter.
Min arbejdsgang ville være:
- Ryd videoer og skærmbilleder først.
- Brug Favoritter til at beskytte dem, du vil beholde.
- Kør et værktøj til lignende billeder som Clever Cleaner.
- Gennemgå manuelt alt med affektionsværdi.
Det er som regel hurtigere end at prøve at tvinge Fotos til at gøre noget, det simpelthen ikke er godt til.