Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra datamaskinen min og trenger en gratis programvare for datagjenoppretting. Har noen hatt suksess med et bestemt verktøy, og kan du anbefale ett?
Jeg har vært der også, å slette viktige filer ved et uhell kan være et mareritt. Jeg har prøvd noen gratis datagjenopprettingsverktøy tidligere, og en som skiller seg ut er Disk Drill for Windows. Denne programvaren er brukervennlig og har en ganske kraftig gjenopprettingsmotor.
Jeg klarte å gjenopprette mye tapte data ved å bruke den, inkludert bilder, dokumenter og til og med noen gamle prosjektfiler. Den er spesielt nyttig fordi den støtter en rekke filsystemer som NTFS, FAT32, EXT og HFS+. I tillegg tilbyr den en rask skanning og omfattende dypskanning for å sikre at du gjenoppretter så mye data som mulig.
Du kan lese mer om det her Datagjenopprettingsprogramvare for Windows.
Lenken tilbyr en detaljert oversikt over funksjonene og fordelene ved å bruke Disk Drill for datagjenoppretting, og det er verdt å se nærmere på hvis du er i en knipe. Bare husk, jo før du slutter å bruke disken etter datatap, desto større er sjansene for vellykket gjenoppretting. Lykke til!Jeg forstår helt din frustrasjon med å miste viktige filer. Det har skjedd med meg et par ganger også. Mens @sternenwanderer foreslo Disk Drill for Windows, som virkelig er et solid valg og verdt å se nærmere på, vil jeg gjerne kaste et annet alternativ inn i ringen som kanskje kan være nyttig avhengig av dine spesifikke behov.
Vurder å sjekke ut Recuva av Piriform. Dette verktøyet er ikke like funksjonsrikt som Disk Drill, men det får jobben gjort effektivt, spesielt hvis du ser etter en enkel, problemfri gjenopprettingsløsning. Recuva kan gjenopprette filer fra harddisken din, minnekort, eksterne disker og til og med din iPod. Det er også i stand til å gjenopprette filer fra skadede eller nylig formaterte disker.
En ting å merke seg er at Recuva tilbyr både et raskt skan og et dypt skan. Det raske skannet er ganske raskt, men kan kanskje ikke finne alt, mens det dype skannet tar lengre tid, men kan avdekke flere filer. Hvis du arbeider med nylig slettede data, bør det raske skannet være tilstrekkelig. Men for filer som ble slettet for en tid siden eller etter en formatering, vil jeg anbefale å gå med det dype skannet.
Selv om Recuva er utmerket, er en av dets begrensninger at det ikke er like polert som Disk Drill for Windows. Disk Drills intuitive grensesnitt og omfattende funksjoner som partisjonsgjenoppretting og avanserte skannemoduser kan gjøre det til et bedre valg hvis du trenger et mer robust verktøy.
Her er et tips: uansett hvilket verktøy du velger, unngå å bruke disken hvor du slettet filene dine så mye som mulig for å forhindre overskriving av de tapte dataene. Lykke til med gjenoppretting!
Her er en forbedret anmeldelseslenke for Disk Drill på Reddit: Disk Drill for Windows Anmeldelse. Denne Reddit-tråden gir detaljerte brukeropplevelser og innsikter om programvaren, som kan være nyttige for å forstå dens ytelse og brukervennlighet i den virkelige verden.
Jeg har vært i samme båt flere ganger enn jeg vil innrømme, å miste filer kan være super frustrerende. Mens @viajeroceleste’s og @sternenwanderer’s anbefalinger av Disk Drill for Windows og Recuva er spot on, er det noen andre verktøy du kanskje også vil vurdere.
Ett alternativ er TestDisk & PhotoRec. TestDisk er åpen kildekode-programvare designet for filgjenoppretting, og det er spesielt bra for å gjenopprette tapte partisjoner og gjøre ikke-oppstartbare disker oppstartbare igjen. PhotoRec, som følger med TestDisk, er spesialisert på å gjenopprette tapte filer inkludert videoer, dokumenter og arkiver fra harddisker og CD-ROMer. Ulempen er at brukergrensesnittet er ganske grunnleggende og kan være skremmende hvis du ikke er teknisk dyktig.
Når det gjelder Disk Drill for Windows, er det flott fordi det er enkelt å bruke og tilbyr både raske og dype skanninger, noe som betyr at det er ganske grundig. Ulempen? Gratisversjonen har noen begrensninger, spesielt en grense for hvor mye data du kan gjenopprette, noe som kan presse deg mot den betalte versjonen hvis du har mye data å hente.
Recuva? Superenkel og brukervennlig, noe som gjør det til et godt valg hvis du vil ha noe enkelt. Men, den mangler noen avanserte funksjoner som Disk Drill tilbyr, som gjenoppretting av tapte partisjoner og overvåking av diskhelsen.
Et annet verktøy verdt å nevne er EaseUS Data Recovery Wizard. Det er kraftig og har et rent grensesnitt, noe som gjør gjenopprettingsprosessen jevn. Men som Disk Drill, har gratisversjonen begrensninger som kan kreve at du oppgraderer for full funksjonalitet.
Oppsummert, mens Disk Drill for Windows definitivt får tommelen opp for sine kraftige funksjoner og brukervennlige design, har du andre gode alternativer som TestDisk & PhotoRec for mer avanserte behov eller Recuva for en enklere løsning. Bare sørg for å handle raskt og unngå å bruke den berørte disken for å maksimere sjansene for gjenoppretting. Lykke til!