Min USB-stasjon sluttet plutselig å åpne seg etter at jeg koblet den til datamaskinen, og nå står det at enheten er korrupt eller må formateres. Den inneholder viktige bilder og arbeidsfiler som jeg ikke har sikkerhetskopiert, så jeg ser etter råd om sikre metoder for datagjenoppretting fra USB som kan hjelpe meg med å gjenopprette filene uten å gjøre situasjonen verre.
Å miste tilgangen til en USB-minnepinne suger. Det har skjedd meg med en enhet full av arbeidsdokumenter og bilder, og det første dårlige instinktet var å klikke på hva enn Windows foreslo. Ikke gjør det ennå.
En korrupt USB betyr ikke alltid at filene dine er borte. Ofte er lagringen fortsatt der, og det er filsystemet som har blitt ødelagt. Jeg har sett dette etter å ha dratt ut en enhet for raskt, en kopieringsjobb som stoppet halvveis, tilfeldige filsystemfeil, skadelig programvare, utslitt flashlagring og gamle enheter som begynner å svikte.
Første ting å finne ut
Du må skille mellom et logisk problem og et maskinvareproblem. Neste steg avhenger av hvilken av dem du har med å gjøre.
Gjenopprettingsprogramvare gir mening hvis USB-en gjør ting som dette:
- Den vises i Diskbehandling eller Diskverktøy.
- Den ber deg om å formatere den før bruk.
- Den vises som RAW, uleselig eller utilgjengelig.
- Lagringsstørrelsen vises riktig.
Jeg ville stoppet opp og vurdert et gjenopprettingslaboratorium hvis du ser dette i stedet:
- USB-en blir ikke oppdaget i det hele tatt.
- Den fortsetter å koble fra og til igjen.
- Datamaskinen din henger når du kobler den til.
- Kontakten eller kabinettet er skadet.
- Filene er viktige nok til at ett feilgrep ville vært alvorlig.
Hva jeg ikke ville gjort først
Ikke formater den. Og ikke kjør CHKDSK ennå.
Jeg lærte dette på den irriterende måten. Reparasjonsverktøy prøver å gjøre filsystemet brukbart igjen. Noen ganger gjør de det. Noen ganger rydder de opp i rotet ved å kaste bort filreferanser du fortsatt trengte. Hvis filene betyr noe, hent ut dataene først. Reparer enheten senere.
Hvis du vil prøve selv
Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg brukte det på en USB-minnepinne som Windows nektet å åpne, og det skannet fortsatt selve enheten i stedet for å være avhengig av det ødelagte filsystemet.
Den grunnleggende flyten er enkel:
- Installer Disk Drill på datamaskinen din. Ikke installer det på den ødelagte USB-en.
- Koble til USB-enheten og åpne Disk Drill.
- Velg USB-en fra listen over enheter.
- Klikk på Search for Lost Data.
- La skanningen fullføres.
- Forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett filene til en annen enhet.
Én ekstra ting. Hvis USB-en virker ustabil, treg eller stadig kobler ut, lag en byte-for-byte-sikkerhetskopi først. Skann bildefilen i stedet for å belaste den originale minnepinnen om og om igjen. Jeg har opplevd at en svak enhet ble verre under gjentatte skanninger, så dette steget er verdt det.
Etter at filene er trygge
Deretter ville jeg tuklet med reparasjoner.
- Kjør CHKDSK hvis du bruker Windows.
- Kjør Førstehjelp i Diskverktøy hvis du bruker macOS.
- Reformater USB-en hvis reparasjonsverktøyene ikke gjør noe nyttig.
- Test den med en stor kopieringsjobb, både til enheten og tilbake fra den.
Hvis korrupsjonen kommer tilbake etter formatering, skrivefeil dukker opp, filer forsvinner igjen eller diagnostikk rapporterer problemer, ville jeg pensjonert enheten. USB-flashmedier er billige. Å gjenopprette de samme filene to ganger er det ikke. Jeg gjorde den feilen én gang og gjentok den ikke.
Slutt å bruke USB-en foreløpig. Hver nye skriving senker sjansene dine.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å hoppe over formatering først. Jeg ville også vente lenger enn de fleste foreslår med reparasjonsverktøy. CHKDSK hjelper noen ganger, men på skadet flashlagring har det også en tendens til å “fikse” mappestrukturen til den forsvinner helt. Jeg har sett folk miste filnavn og mappetrær på den måten. Ikke gøy.
Dette ville jeg gjort først:
- Prøv en annen USB-port, uten hub.
- Prøv en annen datamaskin.
- Sjekk Diskbehandling i Windows. Se etter:
- riktig størrelse vist
- ingen stasjonsbokstav
- RAW- eller ikke-allokert status
- Hvis den vises der, gjenopprett filer før noen reparasjon.
Hvis stasjonen vises med riktig kapasitet, er filgjenopprettingsprogramvare det beste alternativet. Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting fra korrupt USB fordi det skanner enheten direkte og ofte henter ut bilder, dokumenter og videoer fra stasjoner som Windows nekter å åpne. Lagre gjenopprettede filer på PC-en din eller en annen ekstern stasjon, ikke tilbake på USB-en. Folk gjør denne feilen hele tiden.
En ting jeg vil legge til som ofte blir oversett. Hvis bildene dine betyr mye, sorter gjenopprettingsresultatene etter filtype og forhåndsvis bildene før du gjenoppretter alt. På flash-stasjoner er det ofte kataloginformasjonen som blir skadet først. Rå bildegjenoppretting fungerer fortsatt, men filnavn og mapper kan være borte.
Hvis USB-en fortsetter å koble til på nytt, blir varm, rapporterer 0 byte eller fryser Filutforsker, stopp gjør-det-selv-forsøkene. På det tidspunktet har et laboratorium bedre sjanser.
Hvis du vil ha en rask visuell guide, er denne korte veiledningen om gjenoppretting av data fra en korrupt USB grei:
se denne raske veiledningen for datagjenoppretting fra korrupt USB
Etter gjenopprettingen, kast stasjonen. Seriøst. Når en flash-stasjon først begynner å svikte, har den en tendens til å gjøre det igjen.
Ikke la Windows mobbe deg til å formatere den. Den meldingen dukker opp ved alle slags filsystemskader, og noen ganger kan dataene fortsatt gjenopprettes ganske enkelt.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @cazadordeestrellas, men jeg vil legge til én ting de bare så vidt var inne på: sjekk SMART-/helseinfo hvis USB-en faktisk er en ekstern flashenhet av SSD-typen, ikke bare en liten minnepinne. Hvis kontrolleren gir lese-feil eller stasjonen rapporterer merkelige kapasitetsendringer, er det et faresignal om at programvaregjenoppretting fort kan bli vanskelig.
Et par ting jeg ville prøvd før noen skanning:
- koble den direkte til en USB-port bak på hovedkortet hvis du bruker stasjonær PC
- unngå porter i frontpanelet og huber
- i Enhetsbehandling, avinstaller oppføringen for USB-masselagringsenhet, og koble den deretter til på nytt
- på Linux, se om den monteres skrivebeskyttet eller viser feil i dmesg
Hvorfor Linux? Noen ganger får Windows et behov-formatere-raserianfall mens Linux i det minste lar deg kopiere ut noen filer. Ikke alltid, men ofte nok til at det er verdt 10 minutter hvis filene er viktige.
Hvis stasjonen er synlig med korrekt størrelse, ville jeg personlig laget et image først med noe som ddrescue hvis du er komfortabel med det. Kjør deretter gjenoppretting på imaget, ikke originalen. Hvis du vil ha den enklere løsningen, er Disk Drill fortsatt et solid alternativ for gjenoppretting fra ødelagt USB og vanligvis mer brukervennlig for bilder/dokumenter enn å gå helt kommandolinje-goblinmodus. Gjenopprett kun til en annen stasjon. Ikke tilbake til USB-en. Seriøst.
Ett sted jeg er litt uenig med de vanlige rådene: jeg ville ikke umiddelbart kastet stasjonen etter gjenoppretting hvis dette tydeligvis ble forårsaket av feilaktig fjerning én gang. Jeg ville fortsatt testet den grundig først. Men hvis den feiler bare én gang til, ja, kast den.
Dette kan også hjelpe hvis du vil ha flere meninger fra vanlige brukere:
praktiske tips for gjenoppretting av minnepinne og løsninger for ødelagt USB
Hvis den viser 0 byte, blir veldig varm eller kobler fra hvert par sekunder, slutt å rote med den før det blir verre. Det er der gjør-det-selv blir til anger veldig fort.