Trenger du hjelp med å velge den beste programvaren for datagjenoppretting for Mac

Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Mac-en min og tømte Papirkurven før jeg innså hva som manglet. Jeg trenger pålitelig datagjenopprettingsprogramvare for Mac som kan gjenopprette dokumenter og bilder uten å forårsake mer datatap. Ser etter ekte anbefalinger om den beste datagjenopprettingsprogramvaren for Mac akkurat nå.

Mac-gjenopprettingsgreier jeg stadig kom tilbake til

Jeg prøvde en haug med Mac-apper for datagjenoppretting i løpet av de siste årene. Jeg endte fortsatt opp med å peke de fleste til Disk Drill. Ikke fordi den vinner i hvert eneste tilfelle. Det gjør den ikke. Jeg fortsatte å bruke den fordi den havner på et nyttig mellomnivå. Gjenopprettingsraten var god nok for skikkelige rot, oppsettet jobbet ikke mot meg, og den oppførte seg bra på nyere Mac-er.

Mange gjenopprettingsapper går én av to veier. Enten føles de nedstrippet og svake, eller så dumper de deg inn i en skjerm full av alternativer uten noen enkel forklaring. Disk Drill ligger mellom de to.

Hva som skilte seg ut for meg

Den føles bygget for macOS i stedet for å være portet over som en ettertanke. Jeg la merke til noen ting med en gang:

1. Den håndterer APFS skikkelig.
  2. Den kjører fint på Apple Silicon.
  3. Den leser eksterne SSD-er, SD-kort, USB-stasjoner og Time Machine-volumer uten særlig drama.
  4. Forhåndsvisningen av filer var nyttig, ikke falskt nyttig.
  5. Den inkluderer verktøy for sikkerhetskopi og diskavbildning, noe som betydde noe på ustabile disker.

Jeg hadde ett APFS-volum som gikk dårlig etter at et eksternt kabinett begynte å falle ut. Noen verktøy så nesten ingenting. Disk Drill hentet ut en grei del av katalogen og ga meg forhåndsvisninger før gjenoppretting, noe som sparte tid og gjetting.

Hvorfor jeg fortsatte å ha den i bruk

Her er den korte versjonen:

1. Solide resultater på slettede filer og formaterte disker
  2. Forhåndsvisninger jeg kunne stole på før gjenoppretting
  3. Innebygd avbildning for ustabile disker
  4. God støtte for bilde- og videoformater, inkludert RAW-filer
  5. Enklere å jobbe med enn de fleste tyngre gjenopprettingsappene

Andre Mac-gjenopprettingsverktøy jeg fortsatt ville brydd meg med

Det beste alternativet endrer seg med jobben. Jeg ville ikke late som om én app passer til alle feil.

PhotoRec

Gratis, stygg, effektiv. Jeg brukte den noen ganger på skadede SD-kort og ødelagte filsystemer. Den fant mer enn jeg forventet. Kostnaden er organisering. Du mister vanligvis originale filnavn og mappestruktur, så du får en haug med gjenopprettede filer dumpet ut som klesvask på gulvet. Likevel verdt det når alternativet er null filer.

iBoysoft Data Recovery

Denne føltes enklere for nyere brukere. APFS-støtten virket grei i testene mine, og arbeidsflyten var enkel nok hvis du ikke vil bruke en time på å lese menyer. Problemet mitt var abonnementsmodellen. Jeg liker ikke å betale løpende avgifter for et verktøy jeg kanskje trenger én gang etter en dårlig dag.

Data Rescue

Eldre verktøy, fortsatt nyttig i noen tilfeller. Jeg ville ikke tatt det først hver gang, men jeg har sett det fungere fint på eksterne disker og mindre rotete gjenopprettingsjobber. Hvis problemet er rett fram, har det fortsatt sin plass.

Delen folk roter til

Den største feilen skjer før skanningen i det hele tatt starter. Når filer forsvinner, slutt å bruke disken.

Jeg mener det. Ikke fortsett å lagre ting på den. Ikke installer apper på den. Ikke fortsett å starte på nytt og rote rundt hvis du har et annet alternativ. På SSD-er gjør TRIM dette verre. Slettede data på moderne Mac-er kan forsvinne raskt, for godt.

Hva jeg ville gjort først

1. Installer gjenopprettingsappen på en annen disk hvis du har en
  2. Gjenopprett filer til en annen disk, ikke tilbake til samme disk
  3. Klon ustabile disker før du kjører gjentatte skanninger
  4. Hopp over tilfeldige reparasjonsverktøy til filene dine er trygge

Jeg har sett gjenopprettinger mislykkes fordi personen fortsatte å bruke Mac-en som om ingenting hadde skjedd i en dag eller to til. Da hadde disken overskrevet nok blokker til å gjøre gjenoppretting mye vanskeligere, eller helt umulig.

Mitt enkle svar

Hvis noen ville ha én anbefaling med lite drama for Mac-gjenoppretting, ville jeg fortsatt sagt Disk Drill.

Hvis du kjenner deg godt til rette med gjenopprettingsverktøy, eller du har med en merkelig sak å gjøre, kan en av de andre passe bedre. Men for de fleste som prøver å få tilbake filer uten å gjøre det til et helgeprosjekt, er Disk Drill den jeg stadig kom tilbake til.

Hvis filene lå på den interne Mac SSD-en din, er tid viktigere enn merkenavn. Slutt å skrive til den disken. TRIM på Apple SSD-er sletter fjernede blokker raskt, så sjansen for gjenoppretting synker for hvert minutt du fortsetter å bruke den.

Mitt valg er Disk Drill i dette tilfellet. Ikke fordi det vinner hver test, og jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt, jeg ville ikke kalt det mellomalternativet lenger. På Mac er det et av de tryggere første forsøkene fordi forhåndsvisningen er solid og skanneflyten er vanskelig å rote til. Det betyr noe når du allerede har tømt Papirkurv og ikke vil gjøre en feil til.

Kort liste:

1. Disk Drill, beste førstevalg for slettede dokumenter og bilder på macOS
  2. R-Studio, sterkere for avanserte tilfeller, vanskeligere grensesnitt
  3. PhotoRec, gratis, rotete filnavn, verktøy som siste utvei

Gjør dette:

1. Installer appen på en ekstern disk
  2. Skann Mac-disken i skrivebeskyttet modus hvis det tilbys
  3. Gjenopprett til en annen disk, ikke den samme
  4. Hvis disken virker ustabil, lag et bilde av den først

Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er denne videoguiden til beste Mac-gjenopprettingsprogramvare lett å følge.

Hvis Time Machine var aktivert, sjekk øyeblikksbilder først. Folk hopper over det trinnet altfor ofte.

Å tømme Papirkurv på en Mac er ikke automatisk game over, men jeg ville vært litt mindre avslappet enn @mikeappsreviewer og @codecrafter hvis filene lå på den interne SSD-en. På moderne Mac-er kan TRIM få slettede dokumenter/bilder til å forsvinne raskere enn folk tror, så den beste programvaren avhenger også av hvor filene lå.

Mitt syn:

1. Hvis det var den interne Mac-disken

• prøv gjenoppretting umiddelbart
    • slutt å bruke Mac-en så mye som mulig
    • hvis du har en annen Mac, opprett en oppstartbar ekstern enhet eller jobb fra ekstern lagring
  2. Hvis det var et SD-kort, en USB-stasjon eller en ekstern HDD/SSD

• sjansene dine er vanligvis bedre
    • programvaregjenoppretting er langt mer realistisk

Når det gjelder programvare, er Disk Drill fortsatt den første jeg ville prøvd for datagjenoppretting på Mac, mest fordi det er mindre sannsynlig at det gjør en dårlig situasjon verre for en vanlig bruker. Grunnen til at jeg rangerer det høyt, er ikke bare skanneresultatene, men at det lar deg undersøke det det fant på en ganske fornuftig måte før gjenoppretting. Det betyr mye når det gjelder dokumenter og bildebiblioteker.

Der jeg er litt uenig med de andre: Jeg ville ikke hoppet rett til PhotoRec med mindre du har akseptert kaos. Det er kraftig, ja, men for blandede personlige filer kan det gjøre gjenoppretting til et sorteringsmareritt. Flott for gjenopprett alt som mulig, ikke flott for jeg trenger disse familiebildene og skatte-PDF-ene innen i kveld.

Før du kjøper noe, sjekk også:

• nylig slettet i iCloud Drive
  • nylig slettet i Bilder-appen
  • Time Machine
  • lokale øyeblikksbilder hvis Time Machine var aktivert tidligere

Denne Apple-tråden er faktisk verdt å skumme gjennom for ideer om sikkerhetskopiering og filgjenoppretting:
Tips fra Apple-forumet for å gjenopprette slettede filer på Mac

Kortversjon: Disk Drill er sannsynligvis ditt beste første forsøk, spesielt for slettede dokumenter og bilder på macOS. Hvis disken er fysisk defekt, hopp over gjør det selv-heltestoffet og ta et avbildning først, fordi gjentatte skanninger kan gjøre ting verre.