Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet til Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og nå trenger jeg virkelig å gjenopprette dem. Bildene inkluderer personlige minner og noen få bilder jeg trenger til jobb, så jeg leter etter den beste måten å gjenopprette slettede Canon-kamerabilder fra et SD-kort på uten å forårsake ytterligere datatap.
Jeg har hentet tilbake slettede bilder fra Canon SD-kort før, og det første steget er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke kortet med en gang. Ikke ta et testbilde. Ikke spill inn et kort klipp. Ikke rot rundt i kameraet mer enn nødvendig. Hvis kameraet eller datamaskinen ber om å formatere det, ignorer det. På de fleste Canon-oppsett fjerner sletting av et bilde først indeksoppføringen. Bildedataene blir ofte liggende til nye filer blir skrevet over dem.
Ta kortet ut av kameraet. Hvis det er et SD-kort i full størrelse, sjekk den lille bryteren på siden og skyv den til låst posisjon. Dette gjenoppretter ikke noe i seg selv. Det reduserer sjansen for en utilsiktet skriving, og det er det som betyr noe.
Koble deretter kortet til en datamaskin med en kortleser. Jeg ville hoppet over å koble Canon-kamerahuset til via USB for gjenopprettingsarbeid. En kortleser gir vanligvis programvaren renere tilgang til kortet. Ikke skriv noe tilbake til SD-kortet heller. Ikke kjør CHKDSK på Windows, og ikke bruk First Aid på Mac før gjenoppretting. Disse verktøyene prøver å reparere filsystemet. De er ikke laget for å redde slettede bilder, og jeg har sett dem skape rot i saker som dette.
For gjenoppretting, bruk programvare for filgjenoppretting. Disk Drill er ett alternativ jeg ville sett på for et Canon-kort fordi det leser vanlige bildeformater, inkludert RAW, og det viser forhåndsvisninger før gjenoppretting. Forhåndsvisning betyr mer enn folk tror. Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er sjansene dine bedre. Hvis alt du ser er en haug med tilfeldige filnavn, gjetter du.
Her er den vanlige fremgangsmåten:
- Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, aldri på SD-kortet.
- Sett inn Canon SD-kortet med en kortleser.
- Velg SD-kortet i gjenopprettingsprogrammet.
- Kjør en full eller universell skanning.
- Åpne delen for slettede eller tapte filer.
- Filtrer etter bilder og RAW-formater.
- Forhåndsvis det du finner.
- Gjenopprett filene til datamaskinen din eller en annen ekstern disk, ikke tilbake til det samme kortet.
Før du behandler kortet som ditt siste håp, sjekk de åpenbare stedene folk glemmer. Hvis du kopierte bildene til en datamaskin tidligere, se i Papirkurv på Windows eller Søppel på Mac. Sjekk også sikkerhetskopier og synkroniseringstjenester hvis du hadde noen slått på, som File History, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canons image.canon. Jeg har sett folk tro at en fotografering var borte, og så finne halvparten av den i en skylagringsmappe de hadde glemt eksisterte.
Sjansene dine er bedre når slettingen skjedde nylig og kortet har ligget ubrukt etterpå. Hvis du fortsatte å ta bilder med det, kan noen bilder fortsatt komme tilbake, men andre kan være skadet eller borte for godt fordi nye data ble skrevet over dem. Så, den korte versjonen: slutt å bruke kortet, skann det, forhåndsvis det som ser bra ut, og lagre gjenopprettede filer et annet sted. Hvis du får bildene dine tilbake, ville jeg sluttet å bruke det kortet resten av dagen. Noen kort velger verst tenkelige tidspunkt for å begynne å trøble, og ja, det suger.
Hvis slettingen skjedde i kameraet, er det beste alternativet filutskjæring, ikke reparasjon av filsystemet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å unngå skriving til kortet. Jeg er likevel litt uenig om én ting. Jeg ville først laget et byte-for-byte-bilde av SD-kortet hvis bildene er viktige for jobben. Skann bildet, ikke originalkortet. Hvis en gjenopprettingsapp feiler eller kortleseren mister forbindelsen, har du fortsatt kilden bevart.
Bruk en kortleser. På Windows hjelper verktøy som USB Image Tool eller HDD Raw Copy med å lage et bilde. På Mac fungerer Disk Utility eller dd hvis du vet hva du gjør. Kjør deretter Disk Drill mot bildefilen eller selve kortet. Dyp skanning har en tendens til å finne flere CR2-, CR3-, JPG- og MOV-filer fra Canon-medier enn en rask skanning. Forhåndsvis treffene. Hvis forhåndsvisninger mislykkes, er disse filene ofte delvise eller overskrevet.
En ting til folk ofte hopper over. Sjekk om Canon-kameraet ditt skrev doble formater, JPG pluss RAW. Noen ganger er JPG-en borte fra katalogen, men RAW-filen overlever fortsatt, eller omvendt. Sorter resultatene etter filtype og størrelse. Canon RAW-filer er vanligvis mye større, så små gjenopprettede filer er ofte bare søppel.
Hvis kortet viser feil, slutt å prøve tilfeldige apper. Gjentatte lesinger på et sviktende SD-kort er hvordan folk gjør det verre. På det tidspunktet, klon først, gjenopprett deretter.
For en enkel guide til å gjenopprette slettede filer fra et kamera-SD-kort, er denne videoen grei, se denne gjennomgangen av bildegjenoppretting fra kamera-SD-kort.
En ting jeg ville lagt til til det @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sa: sjekk om kortet faktisk vises med forventet kapasitet på datamaskinen din. Hvis et 64GB-kort plutselig monteres som noe merkelig eller stadig kobler fra, ikke fortsett å skanne det på nytt i timevis. Det er mindre et problem med slettede bilder og mer et mulig problem med kortfeil.
Jeg ville heller ikke hengt meg opp i å kjøre 5 forskjellige gjenopprettingsapper rett etter hverandre med en gang. Folk gjør det og ender opp med å kaste bort tid på å sortere dupliserte søppelfiler. Velg ett solid verktøy, skann, gå nøye gjennom forhåndsvisningene, gjenopprett de faktiske filene først, og eksperimenter deretter bare hvis det trengs. Til det er Disk Drill et ganske rimelig sted å starte siden det håndterer Canon JPG, CR2, CR3 og videoformater ganske bra og gjør forhåndsvisning enkel.
Hvis disse bildene er til jobb, sjekk også om redigeringsprogrammet eller DAM-appen din importerte miniatyrbilder eller lagrede forhåndsvisninger. Lightroom, Bridge, til og med noen Windows/macOS-bufferlagre kan noen ganger gi deg i det minste små versjoner når full gjenoppretting mislykkes. Ikke ideelt, men bedre enn ingenting.
Og hvis kortet ble slettet i kameraet etter én enkelt fotografering, kan gjenopprettede filer komme tilbake uten opprinnelige filnavn eller mapper. Det er normalt, ikke nødvendigvis et dårlig tegn.
For alle andre som leser, dette er i bunn og grunn en nyttig diskusjon om gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort.
Jeg ville lagt til én kontroll som de andre bare var inne på indirekte: se på noen gjenopprettede filer i en hex-viser eller inspiser i det minste metadata etter gjenoppretting. Hvis EXIF-datoene, kameramodellen og dimensjonene ser fornuftige ut, fikk du sannsynligvis ekte filer. Hvis alt er null byte, veldig små filer eller mangler metadata, betyr det vanligvis delvis overskriving eller falske treff fra carving.
Jeg er litt uenig i ideen om at flere skanninger alltid hjelper. På et friskt kort, greit nok, men på ustabile medier kan gjentatte fullskanninger sløse bort gjenopprettingsvinduet ditt. Lag én klone hvis mulig, og jobb deretter fra den kopien.
Siden @sternenwanderer, @hoshikuzu og @mikeappsreviewer allerede har dekket den grunnleggende gjenopprettingsflyten, er mitt ekstra råd å skille resultatene dine i JPG, CR2/CR3 og video med en gang. Canon-videoer og RAW-filer er store, og hvis lagringsplassen er begrenset vil du ikke blande alt sammen og ved et uhell hoppe over det viktige.
Disk Drill er et solid alternativ her.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning
- håndterer Canon RAW og vanlige videoformater
- enkelt nok hvis du er stresset og vil ha en rask førstevurdering
Ulemper:
- dype skanninger kan gi mange duplikater
- filnavn og mappestruktur kommer kanskje ikke tilbake
- hvis kortet er i ferd med å svikte fysisk, er det ikke sikkert programvare alene kan redde det
Hvis forhåndsvisningene ser ødelagte ut på tvers av flere filer, stopp og vurder et profesjonelt laboratorium før du gjør flere eksperimenter. Det er punktet der gjør det selv kan bli dyrt.