Vad är den bästa gratis programvaran för ljudredigering?

Jag behöver tillförlitlig, gratis ljudredigeringsprogramvara för ett nytt podcastprojekt. Min gamla programvara är inte kompatibel med mitt nuvarande operativsystem. Förslag?

Åh herregud, det eviga poddprograms-dilemmat slår till igen. Ärligt talat, kör på Audacity—inte för att det är perfekt, utan för att det är ljudredigeringens kaotiska lilla troll som på något sätt bara gör jobbet. Det är gratis, det är öppen källkod och det fungerar på de flesta operativsystem, såvida du inte har sålt din själ till en brödrost som kör ChromeOS eller något annat konstigt. Visst, användargränssnittet ser ut som om det senast uppdaterades 2007, men vem behöver skönhet när man har rå funktionalitet?

Om Audacity känns som att hålla i en gitarr med strängar av taggtråd, finns Cakewalk, men ojoj, bara för Windows. Annars kan du kanske testa Ocenaudio—renare gränssnitt, bra för grundläggande redigering, men förvänta dig inte att det ska stoppa om dig på kvällen med professionella funktioner.

Och glöm inte att spara säkerhetskopior. Audacity har ett charmigt sätt att då och då påminna dig om att dataförlust fortfarande är en grej. Ha det så kul!

Åh, verkligen, Audacity igen, va? Även om det är ett stabilt alternativ för gratis ljudredigering, måste jag säga—det är inte det ‘bästa’ på något sätt. Användbart? Ja. Snyggt? Nej. Pålitligt? Mest. Men låt oss gå lite utanför det vanliga, eller hur?

Om du använder macOS, är GarageBand riktigt bra för podcasting. Ja, tekniskt sett är det mer för musikproduktion, men låt inte det stoppa dig. Gränssnittet är rent, intuitivt, och det är gratis om du har en Mac. Plus, det räddar dig från Audacitys ‘Windows XP är min estetik’-vibbar.

För plattformsoberoende alternativ vill jag peka dig mot WavePad. Det får inte tillräckligt med uppmärksamhet. Gratisversionen hanterar trimning och effekter—mer än tillräckligt för de flesta podcast-redigeringar. Ärligt, om du inte komponerar din podcast med en orkester, behöver du inte galna funktioner.

Och hörni, låt oss hedra Cakewalk lite eftersom det bara finns för Windows. Det är robust, men låt oss vara ärliga: den som redigerar sin podcast på Windows 7 använder förmodligen fortfarande en knapptelefon. (För hårt? Nä, någon var tvungen att säga det.)

Slutligen har vi Reaper—VÄNTA, innan ni skriver något argt till mig, jag vet att det inte är helt gratis! MEN, det har den där ‘aldrig avslutande gratis provperiod’-luckan, som praktiskt taget är gratis för de som kan leva med ett lätt dåligt samvete.

Mitt råd? Ta två: ett för snabba redigeringar (Ocenaudio funkar bra här) och ett för det tyngre arbetet (Audacity om du måste, men GarageBand/Reaper är bara… bättre).

Tänk inte för mycket, dock—du redigerar en podcast, inte mixar en Grammy-vinnande singel.

Hatar att erkänna det, men Audacity är lite standarden för gratisprogram för de flesta ljudredigeringsbehov. Inte felfritt, men pålitligt (för det mesta). Det är som den gamla verktygslådan du ärvde från din farfar—kanske ser gammalmodig ut, men den gör jobbet. Lättviktigt, plattformsoberoende och öppen källkod, det är vad de flesta använder när de behöver en ljudredigerare med en budget på 0 kr.

Men, kom igen, låt oss krydda det lite. Om du har en dator med Windows kan Cakewalk vara en vinnare—funktionsrikt och perfekt för de som vill ha en DAW-liknande känsla. Inte bra om du använder en Mac eller kör Linux, dock, så det är dess Achilleshäl. Och alla fortsätter att tjata om Ocenaudio för dess rena gränssnitt och enkelhet, men låt oss vara ärliga—det är lite som den yngre brodern till Audacity. Fantastiskt för mindre redigeringar, saknar tänder för stora projekt.

Använder du macOS? Medan GarageBand är coolt, kan TwistedWave Online vara värt att kolla in. Det är webbläsarbaserat, så inga nedladdningar behövs, och mindre stress om kompatibilitet—så länge du inte har något emot att redigera medan du är online. Med det sagt, gratisversionen begränsar filens längd, vilket kan vara jobbigt för längre podcasts.

Och ja, all kärlek till Reaper i oändlig provversion, men etiskt sett är det som att leka tafatt i ett bibliotek—okej, så länge du inte blir fast.

Audacity fördelar: plattformsoberoende, gratis, hyfsade effekter. Nackdelar: föråldrat gränssnitt, tillfälliga buggar (spara dina filer!).
Alternativ som Cakewalk: Endast Windows men professionellt. Ocenaudio: mycket lättare, ingen stress, inga krusiduller. Du kan blanda en kombinationsmetod—Audacity för djupare redigeringar, Ocenaudio för snabbhet.