Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att fyllas upp trots att jag har raderat appar, bilder och gamla meddelanden. Systemdata och annan lagring verkar växa av sig själva, och nu kan jag varken uppdatera iOS eller spara något nytt. Jag behöver hjälp att ta reda på vad som orsakar detta och hur jag kan frigöra utrymme permanent.
Jag stötte på det här på min egen iPhone, och det såg slumpmässigt ut först. Det brukar det inte vara. När lagringsutrymmet verkar försvinna över en natt har något på telefonen samlat på sig data i bakgrunden medan du inte varit uppmärksam.
Det första stället jag skulle titta på är ditt bildbibliotek. Nya bilder, skärmbilder, skärminspelningar, Live Photos och videor äter upp utrymme snabbt. Det som ställde till det för mig var nästan-dubbletter. Jag kunde ta 15 bilder av samma sak, tänka att jag skulle behålla en, och glömma att de andra 14 ens fanns. Resor, barn, husdjur, konserter, dumma skärmbilder för senare, det byggs upp mycket snabbare än folk tror.
Appar är den andra stora boven. Sociala appar, chattappar, videoappar, musikappar, de sparar alla cachefiler så att saker laddas snabbare nästa gång. Till en början är det lite. Sedan kollar du en dag och en enda app tar upp flera gigabyte. Offlinenedladdningar gör det värre. Filmer, spellistor, podcastavsnitt, slumpmässiga filer i appar, allt blir kvar.
Meddelanden blir också ofta ignorerade. Gamla trådar behåller bilder, klipp, GIF:ar, röstanteckningar och bilagor långt efter att du slutat bry dig om dem. Jag hittade ett par videobilagor i en konversation som tog upp löjligt mycket utrymme helt på egen hand.
Sedan finns Systemdata. Den här stör mig mest. Det omfattar cache, loggar, temporära filer, rester från uppdateringar och annat iOS-skräp som jobbar bakom kulisserna. Viss förändring där är normal. Ändå ser många att det bara växer och växer utan något enkelt sätt att rensa det med en enda knapp i inställningarna.
Om du vill ha ett rakt svar, börja här: Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Den skärmen visar vilken kategori som äter upp utrymme, så att du slipper gissa och kan ta itu med den största röran först.
Om Bilder ligger nära toppen skulle jag rensa där innan något annat. Jag har haft bäst resultat med Clever Cleaner. Anledningen till att jag fortsatte använda den var enkel, den riktar in sig på skräpet jag oftast fortsatte hitta, mediaröra.
Apples Bilder-app hittar exakta dubbletter. Det hjälper lite. Det större problemet, åtminstone för mig, var liknande bilder. Samma vinkel, samma ljus, samma motiv, minimal skillnad, och alla ligger ändå kvar och tar plats. Den här appen gjorde ett bättre jobb med det. Den hjälpte mig också att göra några andra rensningsomgångar:
- hitta liknande bilder och föreslå vilken som ska behållas
- visa stora bilder och videor snabbt
- samla skärmbilder för snabb radering
- göra om Live Photos till vanliga bilder för att minska lagringsanvändningen
Jag har sett folk säga att de frigjorde 10 GB till 30 GB efter att ha gått igenom liknande bilder, skärmbilder och Live Photos. Mitt resultat var inte identiskt, men det räckte för att göra skillnad, och jag behövde inte radera något viktigt.
Efter bilder skulle jag kontrollera det här härnäst:
- stora appar som listas i iPhone-lagring
- nedladdningar i streaming- och musikappar
- meddelandebilagor
- nedladdningar i appen Filer
- Safari-cache eller cache i andra webbläsare
Av det jag har sett är det här vanligtvis inte ett hårdvaruproblem. Lagringen fylls eftersom din telefon fortsätter samla på sig bilder, appcache, nedladdningar, bilagor och systemrester tills du når varningsnivån. Om du först kontrollerar iPhone-lagring och sedan rensar bildbiblioteket och det uppenbara appskräpet kan du få tillbaka mycket utrymme utan att behöva radera sådant du fortfarande behöver.
Det som fylls upp utan någon tydlig anledning är ofta misslyckade iOS-uppdateringsfiler, Safari-webbplatsdata, Mail-bilagor och appdokument. Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt. Bilder är vanliga, visst, men när Systemdata fortsätter växa av sig själv är den större ledtråden tillfälliga filer och synkskräp, inte alltid din kamerarulle.
Prova denna ordning.
- Starta om iPhone. Det rensar viss tillfällig lagring.
- Kontrollera Inställningar, ditt Apple-ID, iCloud, Bilder. Om Hämta och behåll original är aktiverat, byt till Optimera iPhone-lagring.
- Öppna Safari-inställningar och rensa historik och webbplatsdata.
- I Mail, ta bort gamla konton du inte använder, eller ta bort och lägg till appdata igen genom att ta bort kontot och synka på nytt.
- Kontrollera Podcaster, Röstmemon, GarageBand, Netflix, Spotify, YouTube. Deras lagrade filer blir snabbt enorma.
- Titta i Filer, På min iPhone. Gamla hämtade filer ligger kvar där för alltid.
- Om en app visar enorma Dokument och data, radera appen och installera sedan om den. Avlasta är svagare. Full radering fungerar bättre.
Om Bilder fortfarande är ett kaos hjälper Clever Cleaner dig att sortera liknande bilder och stora videor snabbare än Apples inbyggda rensning.
Om lagringen fortfarande inte minskar, gör en krypterad säkerhetskopia, radera telefonen och återskapa säkerhetskopian. Irriterande, ja. Ofta den enda lösningen för uppsvälld Systemdata.
För videotips om att rensa lagring och idéer för YouTube-rensarappar, se bästa YouTube-tipsen för lagringsrensning.
Det är förmodligen inte utan anledning. iPhone-lagring brukar svälla eftersom iOS behåller lokala kopior av sådant du redan tror att du har raderat.
En sak jag skulle lägga till utöver det @mikeappsreviewer och @yozora sa: kolla om raderade objekt faktiskt är borta. Bilder har en mapp för Senast raderade, Filer har Senast raderade, Anteckningar kan behålla bilagor, och till och med Röstmemon kan ligga kvar och ta upp utrymme. Folk missar det hela tiden.
Om du dessutom använder iCloud Drive, Dropbox, Google Drive eller OneDrive kan vissa filer laddas ner lokalt igen efter att du har städat upp. Samma sak med Apple Music om Synkronisera bibliotek beter sig konstigt. Det får lagringen att se hemsökt ut lol.
Några mindre omtalade bovar:
- nedladdade Siri-röster och ordböcker
- gamla iOS-uppdateringsfiler som fastnat halvvägs i nedladdningen
- loggfiler från buggiga appar
- enorm WhatsApp- eller Telegram-medialagring inne i själva appen
- indexering i Mail-appen
Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer om att bilder alltid är första stället att kolla. Om Systemdata är den del som växer snabbt skulle jag leta efter en dålig app eller en misslyckad uppdatering innan jag lägger en timme på att radera saker från kamerarullen.
Det jag skulle göra:
- Stäng av Bakgrundsuppdatering för skräpappar.
- Ta bort en delvis nedladdad iOS-uppdatering i Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring.
- Radera och installera om de värsta apparna, särskilt webbläsare, sociala appar och streamingappar.
- Frigör minst 8 till 10 GB innan du försöker uppdatera iOS.
- Synka med en dator en gång. Finder rensar ibland konstigt cache-skräp efter en säkerhetskopia.
Om ditt problem är mediaröra är Clever Cleaner faktiskt användbart för liknande bilder, stora videor och rensning av skärmbilder snabbare än att göra det för hand.
Om du vill ha en bra guide om hur du stoppar varningar om fullt iPhone-lagringsutrymme för gott, så täcker den också grunderna.
Om inget av det där förändrar Systemdata efter en dag eller två: säkerhetskopiera, radera, återställ. Irriterande, men ja, ibland är det det enda som fixar uppsvällningen.