Ik heb per ongeluk een volledige reeks RAW-foto’s van mijn CF-kaart verwijderd na een fotoshoot, en deze afbeeldingen zijn belangrijk. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken van de kaart omdat ik niets wil overschrijven. Ik heb hulp nodig bij het vinden van veilige herstelopties voor CF-kaarten of betrouwbare software voor fotoherstel die verwijderde RAW-bestanden kan terughalen zonder meer schade te veroorzaken.
Ik heb dit ooit eens meegemaakt met een CF-kaart, en het eerste wat ik zou zeggen is: raak nog niet meteen in paniek. Als je computer de kaart nog steeds ziet, zijn je kansen beter dan ze nu voelen. De grote fout is hem opnieuw gebruiken nadat de bestanden zijn verdwenen.
Stop daar meteen mee met die kaart. Stop hem niet terug in de camera. Maak geen paar testfoto’s. Kopieer er niets naartoe. Voer niet eerst reparatietools uit. Wanneer bestanden verdwijnen, zijn de opslagblokken er vaak nog steeds, maar verwijst het bestandssysteem er niet meer op de normale manier naar. Als je nieuwe gegevens schrijft, loop je het risico de oude voorgoed te vervangen. Ik heb dit jaren geleden op de harde manier geleerd met een kaart vol evenementfoto’s. Ik heb er een deel van teruggekregen, niet alles.
Als je geen back-up hebt, is herstelsoftware meestal het eerste wat ik zou proberen. Voor een CF-kaart zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de indeling niet tegenwerkte, het FAT32 en exFAT prima leest, en het meestal de bestandstypen herkent waar mensen om geven op camerakaarten, waaronder RAW-bestanden van Canon- en Nikon-camera’s. Het previewgedeelte is belangrijker dan mensen denken. Je wilt zien of de bestanden intact zijn voordat je tijd besteedt aan het terughalen ervan.
Wat ik zou doen, stap voor stap:
Haal de CF-kaart uit de camera en laat hem eruit.
Gebruik een degelijke CF-kaartlezer en sluit de kaart aan op je computer.
Installeer Disk Drill op de interne schijf van je computer of op een andere schijf, nooit op de CF-kaart.
Start het programma en kies de CF-kaart uit de lijst.
Voer de volledige scan uit, geen halve maatregel.
Laat de scan afronden. Onderbreek hem niet tenzij de kaartlezer de verbinding verliest.
Open de resultaten en controleer previews van de foto’s, videoclips of documenten die je nodig hebt.
Selecteer wat je terug wilt.
Sla de herstelde bestanden op je computer of op een andere externe schijf op.
Schrijf de herstelde bestanden niet terug naar dezelfde CF-kaart.
Dat laatste punt is heel belangrijk. Mensen slaan het over en vragen zich dan af waarom ronde twee minder vindt. Als je herstelt naar dezelfde kaart, loop je het risico andere ontbrekende bestanden te overschrijven voordat ze eraf zijn gehaald. Ik heb ooit iemand dit zien doen met RAW-bestanden van een bruiloft. Geen fraai gezicht.
Als je andere opties wilt, is deze lijst met gegevensherstelsoftware de moeite waard om te bekijken. PhotoRec is gratis en haalt inderdaad gegevens van kaarten af, maar het is lastiger in gebruik en verwijdert vaak de oorspronkelijke namen en mapstructuur. R-Studio is ook degelijk, al vond ik het zwaarder en technischer dan de meeste mensen willen voor een simpele mijn foto’s zijn weg-situatie. Voor een normaal CF-kaartgeval zou ik nog steeds met Disk Drill beginnen en eerst kijken wat het oplevert.
Er is een punt waarop ik zou stoppen met zelf proberen. Als de CF-kaart op geen enkele machine wordt gedetecteerd, de pinnetjes verbogen zijn, de kaart heet wordt, steeds opnieuw de verbinding verbreekt, of de bestanden belangrijk genoeg zijn dat je niet wilt gokken, stuur hem dan liever naar een herstelbedrijf. Het kost meer, ja, maar bij fysieke schade of onvervangbare foto’s is betalen voor zorgvuldige behandeling beter dan het thuis erger maken.
Je hebt het juiste gedaan. Stop met het gebruiken van de CF-kaart. Houd hem vrij van schrijfacties.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de belangrijkste regel: geen nieuwe schrijfacties. Ik verschil alleen van mening over één punt. Voordat je de kaart direct scant, maak er eerst een byte-voor-byte-image van als je systeem hem stabiel kan lezen. Dan heb je één veilige werkkopie. Als de kaart halverwege de scan uitvalt, heb je nog steeds het imagebestand.
Mijn volgorde zou zijn:
- Test de CF-kaart in één degelijke kaartlezer.
- Als hij wordt aangekoppeld, kloon of image hem dan eerst met een tool zoals USB Image Tool op Windows of ddrescue op Linux/macOS.
- Voer herstel uit op de image, niet op de kaart.
- Sla herstelde RAW-bestanden op een andere schijf op.
Wat software betreft is Disk Drill prima voor fotoherstel en RAW-detectie. Ik zou ook R-Photo of PhotoRec proberen als Disk Drill bestanden mist. Verschillende scanners vinden verschillende bestandskenmerken. RAW-formaten zoals CR2, CR3, NEF, ARW, ORF kunnen vaak op basis van signatuur worden hersteld, zelfs als mappen verdwenen zijn. Bestandsnamen kunnen wel verloren zijn gegaan.
Nog één ding. Voer niet eerst chkdsk, First Aid of een andere reparatieoptie uit. Die tools proberen de structuur van het bestandssysteem te herstellen en maken fotoherstel soms juist moeilijker.
Als je een eenvoudige gids wilt over het kiezen van tools voor fotoherstel, dan is dit een prima video:
beste software voor fotoherstel van geheugenkaarten uitgelegd
Als de kaart de verbinding verbreekt, 0 bytes toont of de pinnen er niet goed uitzien, stop dan met zelf proberen. Tijd voor een lab. Dat is balen, maar het redt de gegevens.
Je hebt al het slimste gedaan wat je kon doen, namelijk stoppen met het gebruiken van de kaart. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno, maar ik ben iets minder enthousiast over het meteen inzetten van allerlei verschillende tools. Elke extra test is weer een kans om op het verkeerde te klikken, hem schrijfbaar te koppelen, of het OS te laten helpen.
Mijn mening: houd het proces saai en gecontroleerd.
- Gebruik een hardwarematige schrijfblokkeerder als je daar toegang toe hebt, of op zijn minst een lezer met een fysieke schrijfbeveiligingsoptie
- Schakel elke auto-import/foto-app uit voordat je de CF-kaart plaatst
- Als de kaart normaal verschijnt, herstel dan eerst de belangrijkste RAW-bestanden, niet alles tegelijk
- Controleer herstelde bestanden in je editor, want previews kunnen soms misleidend zijn
Qua software is Disk Drill een redelijke eerste stap, omdat het goed omgaat met formaten van camerakaarten en RAW-families meestal netjes herkent. Ik zou het vooral gebruiken om de verwijderde foto’s te vinden, niet om het bestandssysteem te repareren. Als het je CR2/NEF/ARW-bestanden vindt met een geldige grootte, is dat een heel goed teken.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat nog niet genoeg is benadrukt: controleer de herstelde RAW-bestanden verder dan alleen het openen van één bestand. Sommige beschadigde herstelresultaten laden een thumbnail maar falen wanneer je inzoomt, exporteert of metadata uitleest. Test er een paar uit verschillende delen van de fotosessie.
Als de foto’s echt onvervangbaar zijn, zou ik eerlijk gezegd na één zorgvuldige poging stoppen met zelf proberen en een professional inschakelen. Labs zijn duur, ja, maar dat geldt ook voor het besef dat je het erger hebt gemaakt omdat Windows behulpzaam wilde zijn. Formatteer de kaart ook niet eerst, zelfs niet als de camera daarom vraagt. Dat advies sterft nooit uit en het blijft slecht.
Als je een eenvoudige uitlegthread wilt, dan is deze discussie over herstel van CF-kaartfoto’s voor verwijderde RAW-afbeeldingen vrij makkelijk door te nemen.
Kleine onenigheid met de aanpak probeer meerdere tools van @caminantenocturno, @nachtdromer en @mikeappsreviewer: als de kaart gezond is, zou ik eerst één zorgvuldige scan doen en daarna stoppen en beoordelen. Te veel scans kunnen een eenvoudig herstel veranderen in een rommelig gokspel, vooral met dubbele RAW-treffers.
Mijn extra tip: controleer of je camera een sidecar in dubbel formaat of een kleine JPEG naast de RAW’s heeft weggeschreven. Als die in de herstelresultaten verschijnen, kunnen ze je helpen volledige reeksen te identificeren en hiaten te ontdekken voordat je alles terugzet.
Over Disk Drill specifiek:
Voordelen
- Gemakkelijk te sorteren op RAW-type
- Goede preview en filtering
- Meestal gebruiksvriendelijk voor verwijderde bestanden van camerakaarten
Nadelen
- Kan veel duplicaten opleveren bij deep scan
- Herstel van bestandsnamen en mappenstructuur is wisselvallig
- Betaalde herstellimieten kunnen vervelend zijn, afhankelijk van het platform
Als Disk Drill geldige CR2-, CR3-, NEF-, ARW- en ORF-groottes toont, is dat bemoedigend. Maar controleer na herstel meer dan één bestand in Lightroom, Capture One of de software van de camerafabrikant. Sommige RAW’s openen net genoeg om je op het verkeerde been te zetten en falen daarna bij het exporteren.
Voordat je iets anders doet, noteer ook het merk van de kaart, de capaciteit en het exacte cameramodel. Het vergelijken van herstelde bestandsgroottes met wat die camera normaal produceert, is een snelle controle op plausibiliteit. Als de scanresultaten er sterk afwijkend uitzien, stop daar dan en overweeg opnieuw een lab.