Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van de SD-kaart van mijn Nikon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik probeer de beste software voor fotoherstel te vinden om ze terug te krijgen. De afbeeldingen bevatten persoonlijke herinneringen die ik niet kan vervangen, dus ik heb hulp nodig bij het kiezen van een veilige, betrouwbare tool voor SD-kaartherstel die goed werkt met Nikon-camerabestanden.
Ik liep hier een tijdje geleden tegenaan met een Nikon-kaart, dus hier eerst de korte versie. Ja, gratis herstel bestaat. Of het werkt, hangt af van wat er na het verwijderen is gebeurd.
Als de foto’s zijn verwijderd en je daarna bent blijven fotograferen, dalen je kansen snel. Verwijderde bestanden blijven meestal op de kaart staan totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven. Dus de eerste stap is simpel. Stop nu met het gebruik van de SD-kaart. Geen foto’s meer. Geen video. Ga niet eens rondkijken met de camera als dat niet nodig is.
Op Windows had ik redelijk succes door te beginnen met Disk Drill. De gratis limiet is 100 MB. Dat is niet veel als je in RAW schiet, maar voor een paar JPEG’s is het vaak genoeg. Op zijn minst helpt het je te zien of de ontbrekende Nikon-opnames nog in de scanresultaten verschijnen voordat je geld uitgeeft.
Wat ik deed:
- Ik haalde de SD-kaart uit de Nikon en gebruikte een aparte kaartlezer.
- Ik installeerde Disk Drill op de pc, niet op de kaart. Logisch, maar mensen doen rare dingen als ze in paniek zijn.
- Ik opende het programma, koos de SD-kaart en klikte daarna op Zoeken naar verloren gegevens.
- Ik gebruikte Universele scan. In mijn geval vond die meer dan de snelle scan.
- Ik controleerde eerst de voorbeelden. Sommige bestanden verschijnen in de resultaten maar openen half kapot, dus de voorbeeldweergave is belangrijk.
- Ik herstelde de bestanden die ik wilde.
- Ik sloeg ze op op de computer, nooit terug op dezelfde SD-kaart.
Als je ontbrekende bestanden groter zijn dan 100 MB en je niet wilt betalen, is PhotoRec het gebruikelijke gratis antwoord. Het werkt. Ik heb mensen er hele batches mee zien terughalen. Toch is het wat lastiger in gebruik. Geen nette voorbeelden, bestandsnamen worden rommelig, mappen komen meestal niet terug zoals ze waren, en de interface voelt oud aan. Functioneel wel. Niet mooi.
Eén ding dat mensen bij Nikon-spullen missen: ondersteuning voor RAW is belangrijk. Als je camera NEF-bestanden opsloeg, controleer dan eerst de herstelapp. Sommige gratis tools doen het prima met JPEG en vallen dan een beetje uit elkaar bij RAW-formaten.
Voordat je iets scant, controleer ook de saaie plekken. Ik heb ooit tijd besteed aan het herstellen van bestanden die ik al op een andere machine had. Kijk in de importmappen op je computer, SnapBridge-overdrachten, externe schijven, cloudsynchronisatie, wat je ook gebruikt. Soms is de kopie op de kaart weg, maar staat er ergens anders stilletjes nog een andere kopie.
Mijn praktische volgorde zou deze zijn:
- Stop met schrijven naar de SD-kaart.
- Gebruik een kaartlezer, niet de camera via USB.
- Probeer eerst Disk Drill als de ontbrekende foto’s binnen de gratis limiet van 100 MB passen.
- Gebruik PhotoRec als je een kosteloze optie nodig hebt en een omslachtig proces niet erg vindt.
Nog één ding. Als de kaart fysiek beschadigd is, leesfouten geeft, of je computer hem helemaal niet detecteert, zou ik niet blijven rommelen met gratis tools. Dat is het punt waarop ik zou stoppen en hem naar een herstelbedrijf zou brengen. Te hard pushen op een slechte kaart maakt een slechte situatie soms nog erger.
Stop met het gebruiken van de kaart. Dat is belangrijker dan welke app je kiest.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt, maak niet nog één opname. Ik ben het licht oneens over beginnen met de gratis limiet als deze foto’s erg belangrijk zijn. Als je Nikon NEF opneemt, is 100 MB snel op. Eén RAW-bestand van veel Nikon-camera’s is 20 tot 50 MB, soms meer. Dan zit je in no-time aan de limiet.
Mijn keuze is Disk Drill als de kaart nog steeds goed wordt herkend op je computer. Het werkt goed met SD-kaarten, laat gevonden foto’s vooraf bekijken en doet het beter met gemengde fotosets dan veel oude gratis tools. JPEG, NEF, MOV, MP4, allemaal in één scan. Voorbeeldweergave is het belangrijkste deel, omdat bestandsnamen na verwijdering vaak verkeerd terugkomen.
Wat ik anders zou doen. Maak eerst een byte-voor-byte image van de SD-kaart en scan daarna de image, niet de kaart. Minder leesacties op het originele medium. Beter als de kaart kuren begint te vertonen. Sommige recovery-apps ondersteunen deze werkwijze, en het redt je als de kaart halverwege de scan achteruitgaat.
Als de kaart vraagt om te formatteren, doe dat niet. Als Windows willekeurige leesfouten geeft, sla software over en ga naar een lab.
Als je meer gebruikerservaringen wilt voordat je een tool kiest, heeft deze thread een degelijke discussie over software voor fotoherstel van fotografen, beste aanbevelingen voor software voor fotoherstel van Reddit-fotografen.
Korte versie:
Disk Drill voor het makkelijkste herstel en voorbeeldweergaven.
PhotoRec als je iets gratis wilt en bestandsnamen je niet uitmaken.
Recovery-lab als de kaart instabiel of onleesbaar is.
Ik zou één ding toevoegen dat @mikeappsreviewer en @suenodelbosque alleen kort hebben aangestipt: controleer of de foto’s daadwerkelijk door de camera zijn verwijderd, of alleen verborgen zijn achter een beschadigd bestandssysteem. Dat verandert welk hulpmiddel het beste werkt.
Als de kaart nog steeds normale capaciteit toont en netjes wordt aangekoppeld, zou ik R-Studio of UFS Explorer proberen voordat je meteen naar de gebruikelijke gratis opties grijpt. Ze zijn minder beginnersvriendelijk dan Disk Drill, ja, maar ze kunnen beter zijn wanneer de Nikon SD-kaart directoryschade heeft en je een kans wilt maken om de oorspronkelijke mapstructuur te herstellen in plaats van alleen losse afbeeldingsfragmenten. Bij gewone per ongeluk verwijderde bestanden is Disk Drill waarschijnlijk nog steeds de makkelijkste keuze, omdat de previewfunctie tijd bespaart, vooral als je een mix van JPG + NEF hebt.
Eén klein punt van verschil: PhotoRec is prima, maar ik zou het niet mijn eerste keuze noemen voor camerafoto’s, tenzij je blut of wanhopig bent. Het herstelt op basis van bestandssignaturen, wat geweldig is voor iets terugkrijgen, maar niet altijd voor mijn fotosessie netjes terugkrijgen.
Als je Nikon bovendien naar twee sleuven schrijft en je op enig moment back-upopname had ingeschakeld, controleer dan de tweede kaart. Klinkt logisch, maar paniek zorgt ervoor dat mensen voor de hand liggende dingen missen.
Als je een degelijk visueel overzicht van tools wilt, is dit een meer klikwaardige kijk op een showcase van SD-kaart-herstelsoftware: bekijk de beste SD-kaart-herstelsoftware voor verwijderde foto’s
Mijn daadwerkelijke volgorde:
- Stop met het gebruiken van de kaart
- Probeer alleen-lezen-toegang via een kaartlezer
- Als die stabiel is, scan met Disk Drill
- Als het bestandssysteem er beschadigd uitziet, overweeg R-Studio
- Als de kaart onbetrouwbaar is, maak er eerst een image van of stop met ermee te rommelen
Als de foto’s onvervangbaar zijn en de kaart zich vreemd gedraagt, is software-roulette soms eerlijk gezegd de dure fout.