Waarom wordt mijn externe schijf vandaag niet gekoppeld op mijn Mac?

Mijn externe harde schijf werkte gisteren nog prima op mijn Mac, maar nu krijgt hij wel stroom en wordt hij niet gekoppeld in Finder of Schijfhulpprogramma. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een macOS-probleem is, een kabelprobleem of een mogelijk defect van de schijf, omdat er belangrijke bestanden op staan en ik er zo snel mogelijk toegang toe moet hebben.

Ik heb dit meegemaakt op een Mac met een externe schijf en de eerste paar minuten waren het ergste deel. Je sluit hem aan, er verschijnt niets, Finder blijft leeg en je hoofd springt meteen naar het slechte einde. Vaak is de schijf er nog gewoon. De Mac en de schijf communiceren simpelweg niet goed.

Begin eerst met de simpele dingen. Echt waar.

Een USB-hub veroorzaakt meer problemen dan mensen toegeven. Als je schijf op een hub is aangesloten, haal hem daaraf en verbind hem rechtstreeks met de Mac. Oudere harde schijven, vooral draaiende, worden vaak niet gekoppeld wanneer de stroom zwak of instabiel is. Wissel ook van kabel. Wissel van poort. Ik heb hier ooit een hele avond aan verspild en het enige probleem was een haperende USB-C-kabel met een breuk in de mantel. Als de schijf draait, trilt of oplicht, zie ik dat als een redelijk goed teken. Er komt stroom aan.

Als de hardwarekant er goed uitziet, controleer dan Finder voordat je iets zwaarders doet.

Open Finder en dan Instellingen. Op oudere macOS-versies staat er Voorkeuren. Zorg er op het tabblad Algemeen voor dat Externe schijven is ingeschakeld. Controleer daarna het tabblad Navigatiekolom en doe daar hetzelfde. Ik weet het, dit klinkt te simpel. Toch de moeite waard om te controleren, want soms is de schijf gekoppeld en verbergt Finder hem.

Als hij nog steeds niet verschijnt, ga dan naar Schijfhulpprogramma.

Hier maken mensen de fout. Als de bestanden belangrijk zijn, begin dan niet uit ongeduld op reparatiehulpmiddelen te klikken. Ik heb mensen Eerste hulp zien uitvoeren, daarna Wissen, en pas toen beseffen dat ze de enige kopie van familiefoto’s of werkdocumenten hadden gewist. Wanneer een schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet wil koppelen, ga ik meestal uit van schade aan het bestandssysteem of een vorm van logische corruptie.

Op dit punt stop ik met denken aan het repareren van de schijf en richt ik me eerst op het eraf halen van de gegevens.

macOS is streng met koppelen. Als het bestandssysteem genoeg schade heeft, geeft het besturingssysteem het op. Herstelapps nemen een andere route. Ze lezen de ruwe schijfgegevens in plaats van te wachten tot Finder het volume accepteert.

Ik had behoorlijke resultaten met Disk Drill in precies deze situatie. Het werkt goed op schijven die Finder negeert, inclusief schijven die als niet-aangekoppeld, beschadigd of niet-geïnitialiseerd zijn gemarkeerd. Op een slechte externe SSD haalde het grootste deel van de oorspronkelijke mappenstructuur terug, wat me later veel sorteerwerk bespaarde. De byte-voor-byte back-upfunctie is het onderdeel dat ik eerst zou gebruiken als de schijf instabiel lijkt. Maak een image en scan daarna de image in plaats van de fysieke schijf steeds opnieuw te belasten. Veiliger. Minder risico dat je een zwakke schijf dichter bij uitval duwt. Zodra je met voorbeeldweergave bevestigt dat je bestanden leesbaar zijn, kun je pas aan reparatie denken.

Als je bestanden al veilig zijn, of je ze niet nodig hebt, ga dan verder met de hardere oplossingen.

1. Open Terminal en voer sudo pkill -f fsck uit

Soms start macOS een schijfcontrole op de achtergrond nadat een schijf zonder correct uitwerpen is losgekoppeld. Dat proces, fsck, loopt soms vast en houdt de schijf in een soort limbo. Ik heb een schijf seconden na het beëindigen ervan zien verschijnen. Vreemde oplossing, maar niet zeldzaam.

1. Reset systeeminstellingen als je op Intel zit

Op Intel-Macs wist het resetten van NVRAM of SMC soms vreemd USB-gedrag. Op Apple Silicon-systemen zoals M1, M2 of M3 dekt een normale herstart meestal hetzelfde terrein.

1. Formatteer de schijf als laatste stap opnieuw

Ga terug naar Schijfhulpprogramma. Klik op Weergave en dan op Toon alle apparaten. Selecteer de fysieke schijf, niet alleen het volume eronder, en kies daarna Wissen. Als de schijf binnen het Mac-ecosysteem blijft, gebruik dan APFS. Als je bestanden tussen Mac en Windows verplaatst, gebruik dan exFAT. Dit wist alles en bouwt het bestandssysteem helemaal opnieuw op. Als het probleem logisch was en niet fysiek, maakt dit de schijf vaak weer bruikbaar.

Mijn volgorde is altijd hetzelfde. Controleer stroom en kabel. Controleer de Finder-instellingen. Kijk of Schijfhulpprogramma de schijf detecteert. Herstel bestanden eerst met Disk Drill. Pas daarna doe ik reparaties of formattering.

Schijven komen en gaan. Je bestanden komen niet vanzelf terug. Red eerst de gegevens, ga later pas sleutelen aan reparaties.

Als het helemaal niet in Schijfhulpprogramma verschijnt, denk ik eerder aan hardware dan aan macOS. @mikeappsreviewer heeft de gebruikelijke kabel- en Finder-controles al behandeld, dus ik zou één ding testen dat zij niet genoeg hebben benadrukt. Probeer de schijf op een andere Mac of een Windows-pc. Die vergelijking vertelt je snel veel.

Als een andere computer de fysieke schijf ook niet ziet, wijst dat eerder op de behuizing, de USB-bridgeprint of de schijf zelf. Ik heb goedkope externe behuizingen zien uitvallen terwijl de kale schijf binnenin nog prima was. Als dit een desktop-externe schijf is met een eigen voedingsadapter, wissel die adapter dan om als je er een hebt. Brandende lampjes betekenen niet dat de voeding goed is. Vaak genoeg gezien. Elke keer irritant.

Als Schijfhulpprogramma het fysieke apparaat een seconde ziet en het daarna verdwijnt, controleer dan Systeeminformatie, sectie USB of Thunderbolt. Als macOS het apparaat daar vermeldt, werkt het poortpad en zit het probleem lager in de keten, vaak bij de firmware van de behuizing of de gezondheid van de schijf.

Ik zou fsck ook niet te snel afbreken. Soms is 5 tot 10 minuten wachten slimmer dan dingen forceren. Als de gegevens belangrijk zijn, is Disk Drill een solide volgende stap om gegevens te herstellen van een niet-aangekoppelde externe schijf vóór reparatiepogingen.

Ook de moeite waard om deze videohandleiding voor het oplossen van een Mac-externe schijf die niet wordt gekoppeld te bekijken.

Beste snelle testmatrix:

1. Nieuwe kabel.
  2. Directe poort.
  3. Andere computer.
  4. Controleer Systeeminformatie.
  5. Als gedetecteerd maar niet gekoppeld, herstel dan eerst met Disk Drill.
  6. Als de kale schijf verwijderbaar is, test die dan buiten de huidige behuizing.

Als de schijf klikt, terugtoert of willekeurig verdwijnt, zou ik hem nu niet meer gebruiken. Dat is meestal slecht nieuws.

Als het fysieke apparaat zelfs niet in Schijfhulpprogramma verschijnt, denk ik eigenlijk dat mensen macOS te snel de schuld geven. Dat ruikt meestal naar een storing in het hardwarepad, niet naar een Finder-driftbui. @mikeappsreviewer en @byteguru hebben kabels, hubs, andere computers en herstel-eerst-logica al behandeld, dus ik zou één hoek controleren die ze maar licht hebben aangestipt: of de schijf faalt tijdens het opstarten.

Luister goed wanneer je hem aansluit. Gezonde externe HDD’s draaien meestal soepel op en blijven zo. Als je herhaald opstarten en stoppen hoort, zacht geklik, of het ledlampje gaat aan maar de schijf komt nooit tot rust, dan wijst dat vaak op een stervend mechanisme of zwakke stroomregeling van de behuizing. SSD’s zijn natuurlijk stiller, maar ook zij kunnen oververhit raken of spanningsuitval krijgen door een slechte bridgeboard.

Start ook één keer op in Veilige modus en test daar. Niet omdat Veilige modus magisch is, maar omdat het een hoop rommel van derden uitschakelt die het koppelen van USB-opslag kan verstoren. Zeldzaam, maar ik heb antivirus- en schijfhulpprogramma’s vreemde conflicten zien veroorzaken.

Nog iets: als de schijf is versleuteld, vooral met oude versleutelingssoftware van derden, kan een macOS-update het koppelingsproces verstoren, ook al staat er nog steeds stroom op de hardware. Hetzelfde geldt voor NTFS-helperapps. Mensen vergeten dat die ook deel van de keten zijn.

Als de gegevens belangrijk zijn, sla dan willekeurige reparatie-experimenten over. Als de schijf überhaupt zichtbaar wordt, al is het maar heel even, maak dan een herstelplan. Disk Drill is nog steeds een redelijke keuze voor een externe harde schijf die niet koppelt op een Mac, vooral voordat je wissen/repareren-dingen probeert. En deze thread heeft meer tips om een externe harde schijf te repareren die niet koppelt op een Mac.

Korte versie:

1. Test in Veilige modus
  2. Luister naar slechte mechanische geluiden
  3. Haal eventuele versleutelings-/NTFS-software van de verdachtenlijst
  4. Als hij af en toe wordt gedetecteerd, eerst herstellen
  5. Als hij nergens ooit wordt gedetecteerd, is een defect aan behuizing of schijf waarschijnlijker dan macOS zelf